Wie schrijft die blijft…spannend!

Oorspronkelijk betekende het gezegde ‘wie schrijft die blijft’;  wie zijn boekhouding goed bijhoudt, kan zijn zaak overzien. Wie dat niet doet kan zijn bedrijf niet in stand houden. Later is de uitleg van het gezegde veranderd in; als je iets geschreven hebt, word je niet vergeten.

Wanneer je op internet iets publiceert, blijft dit voor eeuwig erop staan. Het gezegde ‘wie schrijft die blijft’ krijgt een heel nieuwe betekenis. Voor eeuwig … je wordt dus nooit meer vergeten. In hoeverre dit klopt, vraag ik mij trouwens af. Gegoogled op mijn naam en ik kom bar weinig van mijzelf tegen, terwijl ik me toch al jaren op het internet begeef.
Hoe dan ook, ga je dan net zoals ik een blog op het internet vullen, is het verstandig om goed na te denken over hoe je iets schrijft en nog belangrijker; ga je dit onder je eigen naam doen, of onder een pseudoniem?

Hoewel een beetje hacker natuurlijk zo mijn echte naam kan achterhalen, is onder een pseudoniem schrijven een spannend idee. Tegelijkertijd bedenk ik me ook, dat wanneer je onder een pseudeniem schrijft, je het minder makkelijk kan delen met mensen uit je omgeving. Immers zou je die ook moeten vragen, je niet ‘aan te spreken’ in een reactie met je eigen naam.

Het idee mijn blog niet te kunnen delen met mensen die belangrijk zijn in mijn leven; dat past niet bij mij. Iemand die mij een beetje kent, zal mij sowieso zo uit de schrijfsels kunnen herkennen. Daarnaast; feedback krijgen, daar doe je het als schrijver toch ook voor. Bij deze, ik ga er gewoon voor:

Wie schrijft die blijft en tegenwoordig zelfs voor eeuwig. Spannend!

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

