Vrijheid van meningsuiting is niet geheel vrij

Een blog volschrijven over onderwerpen die mij hersenspinsels bezorgen met o.a. het doel ‘het allemaal lekker van mij af te schrijven’, of jij als internetbezoeker daar nu op zit te wachten of niet, is op zich niet moeilijk. Toch wil ik niet zomaar alles hier plaatsen. Sterker nog, dat mag niet eens.

Er zijn hieromtrent regels in de ‘terms of service’ van WordPress, wettelijke beperkingen in het Nederlands strafrecht, er is zelfs een Meldpunt Discriminatie Internet. Dit meldpunt houdt zich bezig bezig met het opsporen van strafbare uitlatingen en spant zich in om deze vervolgens verwijderd te krijgen.

In de Universele verklaring van de rechten van de mens staat expliciet vermeld, de vrijheid om zonder angst voor vervolging je mening te kunnen uiten. Toch is de vrijheid van meningsuiting niet absoluut; belediging en smaad zijn onder bepaalde omstandigheden zelfs strafbaar. Het Nederlandse strafrecht richt zich tegen smalend taalgebruik en aanzetten tot haat, belediging van gezagsdragers en het verspreiden van leugens (laster en smaad), maar minder of niet tegen obsceniteit of schendingen van goede smaak. Obsceniteit kan gelukkig ook niet, alleen al vanwege de regels van WordPress.

Schendingen van goede smaak wordt dus minder of niet aangepakt. Fieeeuw; als schrijver hoef ik niet te letten op schrijfstijl, schrijffouten…tenminste dat is dan mijn interpretatie. Toen ik ging zoeken naar wat men hieronder verstaat, kwam ik hele discussies over discriminatie, vrijheid van meningsuiting, rasiscme, beledigingen, etc. tegen…mijn interpretatie is wellicht te simpel?

Hoe dan ook; vrijheid van meningsuiting is niet geheel vrij. Toch worden tegenwoordig de meest bizarre uitspraken gedaan en geschreven. Dan krijg je het sterke vermoeden, dat er mensen zijn die bovenstaande bewust negeren. Dat vermoeden bezorgt mij veel hersenspinsels, mijn gevoel van onrechtvaardigheid wordt aangewakkerd, het kruidje-roer-me-niet in mij begint zich te roeren.

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

