We hebben toch geëvolueerd?

Tegenwoordig bestaan er vast zichzelf reinigende wc-potten, maar die zijn –vermoed ik- belachelijk duur, dus dan toch maar weer met de wc-borstel aan de slag. Het huishouden is niet mijn favoriete bezigheid en ieder keer zie ik er weer enorm tegenop om de badkamer te poetsen.
Ramen zemen ook zo’n vervelend klusje. Als ik dan eindelijk daaraan begin, dan moet het ook streepvrij en sta ik eeuwig lang na het wassen nog met een doek de vlekken en strepen weg te wrijven, die er volgens mij echt nog zijn. Vervolgens blijk ik dan een of andere gave te bezitten, want ik kan met ramen zemen regen oproepen, met als gevolg weer vuile ramen. Waarom poets ik ook alweer mijn huis?
Oja, we zijn er als mens ooit een keer achter gekomen door de wereld om ons heen wat beter schoon te houden en ook ons zelf, dat er dan een hoop ziektes minder vaak voorkomen.

Wanneer ik dan na een paar uurtjes zemen, stoffen en stofzuigen het huis ‘spik en span’ verlaat om gezellig met mijn honden een stuk te wandelen, word ik continu geconfronteerd met de smerigheid van mijn medemens. Kapot glas, hondenontlasting, kauwgum, papiertjes kom ik tegen op straat, in plantsoentjes en zelfs in het bos ligt onbegrijpelijk veel ‘mensenzooi’. Heb ik ergens gemist, dat je alleen je eigen huis hoeft schoon te houden?

Zo had ik het een keer met een vriend over het milieu. Net zoals ik is hij een enorme dierenvriend en probeert daar waar het kan iets te betekenen ter verbetering van dierenwelzijn. Tot mijn grote verbazing doet hij weinig tot niets ten gunste van het milieu. Afvalscheiden is immers zinloos; alle troep komt toch weer bij elkaar op 1 grote stapel. Het lijkt erop dat steeds meer mensen zo zijn gaan denken.

Over dierenwelzijn gesproken. Anno 2012 hebben we dierenpolitie nodig om te voorkomen dat dieren slecht behandeld worden. Dat we ooit alleen dieren neerknuppelde om van te eten en de vacht alleen gebruikte bij extreme kou, lijkt uit ons geheugen verdwenen te zijn. Dieren in een hokje stoppen, zodat we ‘een leuk dagje dierentuin kunnen doen’. Dieren fokken, zodat we jassen kunnen maken, terwijl we toch allang andere materiaal hebben weten te fabriceren om ons mee te kleden. Dieren vrij laten rondlopen, goed verzorgen en alleen het aantal dieren doden die we daadwerkelijk nodig hebben, zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn?
De mensen die wel nog dat bewustzijn hebben en respectvol met de natuur in zijn geheel omgaan, verbannen we naar reservaten, verjagen we van hun grond en de laatste nieuwe trend; we maken programma’s als ‘Groeten uit de rimboe’ en besmetten onze medemens met al deze walgelijke praktijken.

Dan heb ik het nog niet over zinloos geweld, intolerantie, ontwikkelen van chemische wapens, discriminatie en meer van dit soort ontstane onderwerpen gehad. Of we nu van apen afstammen, uit het luchtledige zijn ontstaan, door een of andere god zijn geschapen, we zijn ergens, lang geleden, toch aardig de bocht uitgevlogen.

Wanneer ik dan voor de zoveelste keer met de wc-borstel in mijn hand sta, vraag ik mezelf af ‘we hebben toch geëvolueerd?’

Ergens op internet gevonden – bron onbekend.

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

