Bestaat er wel zoiets als waarheid?

Een hele tijd geleden ben ik me gaan afvragen ‘wat betekent waarheid eigenlijk?’. Overtuigd ervan dat ik niet de enige ben, tiepte ik het woord ‘waarheid’ in op Google en bovenaan werd een artikel van Wikipedia.org vermeld. In dat artikel staat meteen bovenaan:

“Waarheid is een fundamenteel begrip dat min of meer synoniem is met echtheid, geldigheid, juistheid. Als iemand met opzet onwaarheid spreekt liegt hij. Wat waarheid precies betekent is onderwerp van discussie, en dat is waarschijnlijk altijd al zo geweest.”

Hm, ‘min of meer’. Daar schiet je ook niks mee op. Wat waarheid precies is, is blijkbaar nog steeds onderwerp van discussie. Scroll je verder door het artikel heen, dan blijk ik inderdaad niet de enige te zijn; filosofen, religieuzen en wetenschappers buigen zich al eeuwen over dit begrip .

Het begrip waarheid blijkt naast een filosofische en praktische betekenis ook een politieke te hebben.” Jeetje, er zijn ook nog meerdere betekenissen mogelijk. Een definitie van het begrip ‘waarheid’ is er tot op heden echter nog niet.

Als ik mijn eigen hersens over de betekenis van dit begrip aan het werk zet, kom ik steeds terug op het volgende: jouw waarheid hoeft niet mijn waarheid te zijn en vice versa. Dus hoe willen we dan ooit een definitie van ‘waarheid’ kunnen vormen? Dat zal dan in de komende eeuwen ook wel niet gaan lukken.

U.G. Krishnamurti (filosoof) kwam eens met de vraag: ‘Bestaat er wel zoiets als waarheid?’

Dat vraag ik mij nu dus ook af.

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

