We zijn allemaal hypocriet; ik ook!

Als er iets is, waar ik een hekel aan heb, dan is het hypocrisie. Dat roep ik al zolang ik mij kan herinneren. Wanneer ik echter eerlijk ben, moet ik toegeven zelf ook een hypocriet te zijn. Omdat ik dat (h)erken, is het minder erg maak ik mezelf dan altijd wijs. De meest idiote excuses verzinnen, om je eigen hypocriete gedrag – of dat van anderen- goed te praten, doen we ook allemaal. Het verandert natuurlijk niets aan het feit, dat ik een hypocriet ben en ook niets aan het feit dat we het met z’n allen zijn.

Momenteel wordt er weer extra aandacht geschonken aan ‘dierproeven’. Het testen op dieren, zodat wij mensen bepaalde produkten veilig kunnen gebruiken. Dieren leven daarvoor vaak –niet altijd trouwens- in een dieronwaardige omgeving en moeten de vreselijkste dingen ondergaan. De organisaties die hier tegen protesteren lijken meestal echter te vergeten, dat bedrijven daar niet bewust voor kiezen. Het is immers bij wet verplicht om bepaalde produkten, met name medicatie, te testen op dieren, voordat ze op de markt gebracht mogen worden. En die wet – mijn beste medemens- is door onze voorouders in het leven geroepen. Wil je dat dierproeven niet meer uitgevoerd worden, zul je (in ons land) bij ‘Den Haag’ moeten aankloppen. Met de aankomende verkiezingen wellicht een goed idee om in je keuze mee te nemen. Terug naar mijn onderwerp vraag ik je vervolgens ook eens over het volgende na te denken:

Een dierbare, laten we als voorbeeld nemen je kind, wordt ernstig ziek. De enige mogelijkheid op herstel is een medicijn, dat getest is op dieren. Wat doe je dan? Zeg je dan ‘Nee, dat krijgt mijn kind niet, want ik ben tegen dierproeven’ ?
Een ander voorbeeld; al jaren ben je op zoek naar werk, je kunt met moeite de ‘eindjes aan elkaar knopen’, je kinderen worden voortdurend gepest vanwege hun ‘Wibra-kleding’, van een nieuwe goedwerkende tv kan je alleen maar dromen en dan plots kan je een baan krijgen, waar men zich ook bezig houdt met dierproeven. Zeg je dan ‘nee’, omdat het testen op dieren zo vreselijk is?
Vind ik dat een bedrijf moet blijven zoeken naar alternatieven en zodra het mogelijk is van dierproeven moet afstappen? Zeker weten! Echter je kunt van een bedrijf toch niet verlangen hun deuren te sluiten, in veel gevallen honderden mensen op straat zetten, omdat de wet ze verplicht op dieren te testen?

Een ander voorbeeld nemend; de verschrikkelijke praktijken rondom het voetbal. Er zijn duizenden honden vermoord, omdat deze voor overlast zouden zorgen en er daarom geen EUFA toernooi gehouden zou kunnen worden. Hoeveel mensen vinden dit afschuwelijk, maar kijken toch naar het voetbal? Een van de hoofdsponsors is een zeer bekend cola-merk. Laat dat merk nou net het enige merk zijn, dat ik echt lekker vind. Ik kijk nooit voetbal, maar nu zit ik toch bij de wedstrijden, waaraan Nederland deelneemt met mijn glas cola voor de buis.

Ik geef hier voorbeelden t.a.v. twee onderwerpen ‘dierproeven’ en ‘ dierenleed’. Helaas kan ik nog een hoop andere voorbeelden opnoemen. Naar mijn mening zoeken we het vaak in de verkeerde richting, wanneer we zoeken naar oplossingen. Laten we beginnen met het toegeven, dat we ons als mens schuldig maken aan hypocrisie en de mensen die ons voorgingen in die wijsheid volgen:

We zijn allemaal hypocriet; ik ook!

One thought on “We zijn allemaal hypocriet; ik ook!

  1. Het is ook verdomde moeilijk (onmogelijk zelfs) om ten alle tijde principieel te blijven. Alles is met elkaar verweven en er zijn idd verzachtende omstandigheden om toch overstag te gaan voor iets. Zolang je maar bij jezelf blijft, jezelf in de spiegel kunt blijven aankijken. PS: dank voor je tip 🙂

    Like

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

