Nee, de mens is geen varken.

Kletsend en giechelend loop ik met een klasgenootje het leslokaal binnen voor onze wekelijkse aardrijkskundeles. Terwijl ik naar mijn plekje in de ruimte loop, zie ik onze leraar achter zijn bureau zitten, naar buiten starend en het lijkt alsof hij niets meekrijgt van wat er zich binnen de vier muren afspeelt. Bijna alle leerlingen zijn aan het kletsen met elkaar, ondertussen de boeken en schriften uit hun schooltassen pakkend.

Plots klinkt er een harde klap en het is meteen doodstil. De leraar kijkt het lokaal rond, nadat hij met de aanwijsstok op zijn bureau heeft geslagen en zegt: “De mens is een varken”.

Op de leeftijd dat bovenstaande gebeurde, dacht ik er niet aan om de leraar uitleg te vragen. De aardrijkskundeleraar is jaren geleden overleden en ik kan niet meer met hem van gedachten wisselen. Ik heb dus gewoon altijd aangenomen, dat hij met zijn uitspraak doelde op al het zinloze en vaak wrede dat de mens hier op aarde weet klaar te spelen.

Gedurende de opvolgende jaren dacht ik nog regelmatig terug aan die aardrijkskundelessen. Altijd beginnend met een leraar die naar buiten staart en leerlingen die kletsend hun schoolspullen voor het betreffende lesuur uitpakken.

Het was eenmalig, dat onze leraar die uitspraak deed; het maakte destijds een diepe indruk op mij. Nog steeds, wanneer er weer eens door een mens iets geheel zinloos en wreeds wordt gedaan, zeg of denk ik:  “De mens is een varken.”

Ruim twintig jaar later houden de volgende vragen me echter ook nog steeds bezig: “Kun je de mens vergelijken met een varken? Houdt een varken zich bezig met zinloze en wrede zaken?” Hoog tijd om die hersenspinsels eens nader te onderzoeken.

Het tamme varken is een intelligent, nieuwsgierig, relatief schoon en sociaal dier en zelfs goed te trainen. Een varken vindt het ook heerlijk om in modder te wroeten, zoekend naar voedsel. Ok, het is geen schoon dier; volgens sommige religies mag een varken dan ook niet gegeten worden. In andere geloofsovertuigingen werd en wordt het varken -of wilde zwijn-  echter gebruikt om goden en heiligen te eren. Volgens het bijgeloof kunnen mensen die varkenshersenen eten geen leugens vertellen.

Het is wel zo, dat een varken zo goed als alles eet wat je hem voorschotelt; in een aflevering van Criminal Minds (een tv-serie over een elite FBI-team) had een moordenaar zelfs zijn lijken –na vermenging met varkensvoer- door zijn varkens laten opeten. Een wild varken in de natuur kan je beter ook niet tegen komen, volgens de experts op dit gebied. Hm. Toch ontgaat mij de associatie met wreedheid wanneer ik dit lees op internet.

Een varken heeft namelijk geen bewustzijn zoals wij mensen. Een varken volgt gewoon zijn instinct om te overleven, denkt verder nergens over na. Wij mensen zijn immers de enige wezens op aarde die weten, dat ze weten:

“De mens weet en het dier weet,
doch de mens is het enige wezen dat weet dat het weet.”

L.F.C. Mees.

Wij mensen zijn dus bewust van de dingen die we doen. We weten dat we zinloze, wrede dingen doen. Vaak doen we echter niets met die wetenschap.

Nee, de mens is geen varken.

One thought on “Nee, de mens is geen varken.

  1. Dat is misschien ook wel direct het trieste… dat wij als mens ons bewust zijn van onze eigen daden en de daden van anderen en er in veel/sommige gevallen niks aan veranderen…
    Vier uur heen en terug is inderdaad teveel van het goede, vooral met dit prachtige weer!

    Like

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

