Wijsheid

Begin ik eindelijk een blog – alweer een hele tijd terug – en blijf ik potverdriedubbeltjes toch tegen dat prioriteiten-dilemma aanbotsen! Hmm; is schrijven dan toch minder ‘mijn ding’ dan ik altijd gedacht heb? Immers als je iets echt leuk vind om te doen, dan ga je er helemaal voor en ben je er veel mee bezig.

Zo kreeg ik vorige week een leuke onverwachte financiële meevaller en kon ik een online-studie bestellen, die ik al heel lang op mijn lijstje had staan. Daar besteed ik dan momenteel veel liever mijn tijd aan, ondanks dat er nog een hoop onderwerpen ergens in mijn hoofd zitten om over te schrijven.

Bij die studie kreeg ik een boek gratis kado (ook weer een leuke onverwachte meevaller, had ik niet eens gezien bij het inschrijven!) met de titel ‘Wijsheid’.
Bekende en minder bekende mensen geven in het kort hun visie op wijsheid.
Prachtige inzichten van mensen die al heel wat hebben ervaren.

Het deed mij persoonlijk dan ook erg goed te lezen, dat er minstens nog 1 iemand op deze aardbol rondloopt, die ook zijn ‘ware passie’ nog niet heeft gevonden. Iemand die je toch best wijs mag noemen, gezien zijn achtergrond en levenservaring. Blijven lezen en leren is helemaal niet verkeerd – dat heeft iemand mij eens proberen wijs te maken – en ‘je bent nooit te oud om te leren’ geldt nog steeds.

Wat ik ook erg mooi vind om te lezen, dat zelfcensuur de oplossing is om je te verweren tegen een maatschappij waarin onze waarde wordt afgemeten aan ons aanzien en bezit. “Creëer een omgeving die je helpt om je te richten op de dingen die voor jou belangrijk zijn en niet op de dingen die de maatschappij je heeft opgedrongen. Neem de tijd en de rust om je eigen idee van wat je wilt in het leven te ontwikkelen”.

De tijd en de rust nemen. Ai, dat is nog eens hele uitdaging voor dit ‘kruidje-roer-me-nietje’. Gelukkig heb ik het boek nog niet uit; wie weet vind ik ook nog het antwoord op hoe dat voor mij kan gaan werken en hoe ik dat kan gaan uitvoeren.

Ik begin maar eens met niet alles te gelijk te willen doen en sommige zaken op een lager pitje te zetten en mij zo -opnieuw- weer te richten op de dingen die voor mij belangrijk zijn. De tijd en rust nemen om te overdenken of schrijven nog wel ‘mijn ding’ is.

8 thoughts on “Wijsheid

  1. Goed zo: prioriteiten stellen is altijd een goed ding. Dat onrustige dat jij noemt, ken ik ook wel ja. Lastig voor jezelf.

    Het is soms in deze tijd lastig om bij jezelf te blijven, omdat er aan alle kanten aan je getrokken wordt. Ik scherm al jaren heel duidelijk af wat ik belangrijk vind, maar het wordt me niet altijd in dank afgenomen, er is veel onbegrip voor mensen die niet met alle mee willen doen, willen komen opdraven of aan sociale verplichtingen willen deelnemen.

    Like

    • Regelmatig ook lastig voor mijn naaste omgeving hahaha.
      Ik denk dat de ‘kunst’ hem ook zit in het je niet schuldig voelen als je voor jezelf gaat, voor je eigen waarden en normen.
      Hoe ouder ik word, hoe minder mensen echt dichtbij mij staan en hoe heerlijker ik dat begin te vinden 😉

      Like

  2. Gewoon lekker datgene doen waar je je zelf het beste bij voelt! En wat het loggen betreft, je moet het natuurlijk niet zien als een verplichting want dan voel je je schuldig als je er minder tijd aan besteed. Je moet het gewoon leuk vinden om je kronkels op deze manier vast te leggen en wat het schrijven betreft… schrijven kun je in ieder geval!

    Like

    • Dank je Wiebie 🙂
      Maar als een verplichting zie ik het niet hoor, dan zou ik er gewoon mee stoppen. Schrijven vind ik nog steeds leuk, maar ik kom ook al niet toe aan het schrijven voor onze website (De Droomroedel). T’is dus even zoeken naar hoe ik mijn tijd ga vullen en of schrijven op dit blog er nog inpast 😉

      Like

  3. Weet je? Jij komt hier mee en het zit in mijn hoofd ook te tollen…
    Het (dus ik) wil vanalles graag doen en ik vind ook erg veel leuk.
    Ik zou de komende tijd eens goed gaan nadenken over wat ik graag wil en wat daarvan dan voor gaat…

    Succes met jouw studie!

    Like

    • Bedankt voor je reactie 🙂
      Je niet teveel van anderen aantrekken is zeker belangrijk, maar ik vind tegelijkertijd ook dat je wel rekening moet houden met anderen. Is ie weer, dat woord, maar toch; de balans vinden daarin 😉 Denk dat ik aardig op weg ben, door rekening te houden met mensen die voor mij belangrijk zijn i.p.v. zoals vroeger jan-en-alleman tevreden willen houden 😉

      Like

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

