Wispelturig versus balans 2

Zoekende naar hoe ik mijn schrijfwens ga invullen, neus ik veel op andere blogs ter inspiratie. Wat zijn veel mensen heerlijke creatieve wezens. Hoe ik dit blog wil gaan laten uitzien, krijgt al steeds meer vorm in mijn hoofd.

Reacties die ik op mijn vorig bericht ‘wispelturig versus balans’ kreeg, spelen ook door mijn hoofd. Schijt hebben aan, naar jezelf luisteren. Naarmate ik ouder word, ben ik dat ook steeds vaker gaan denken, om er tegelijkertijd ook achter te komen, dat dat toch niet helemaal werkt voor mij. Is dat immers niet juist een van de problemen anno 2012? Steeds meer gaan mensen voor ‘ikke (en de rest kan stikke)’, het tolerantie-niveau daalt en ik krijg steeds vaker het gevoel dat Wereldoorlog III voor de deur staat.

Zo zag ik laatst een aflevering van Collegetour met Nobelprijswinnaar en anti-apartheidsstrijder/aartsbisschop Desmond Tutu, die aangaf dat mensen nog altijd leven volgens de wet van de jungle, het recht van de sterktse. Mensen zouden juist veel meer compassie voor elkaar moeten hebben en juist voor de zwakkeren onder ons moeten opkomen. Niet precies zijn woorden, maar daar kwam het op neer.

Hoewel dit prachtig klinkt voor een idealist als moi, ben ik ook een realist. Ga je hiermee niet aan het natuurlijke instinct van de mens voorbij? Ja, we zijn kudde-dieren, maar wel verschillende kuddes met verschillende leiders. Zonder die leiding zou de chaos nog groter zijn, zonder de drang meer uit het leven te willen halen zouden we snel uitsterven, naar mijn idee. Dat wij als enige diersoort zo onnozel zijn ook zwakke leiders te volgen, dat is een verhaal op zich.

‘Balans’ is jarenlang (nu ook nog?) een soort van modewoord geweest. Als je iemand vroeg naar zijn nieuwjaarsvoornemen, dan was vaak ‘balans vinden, mijn leven weer in balans brengen’ een bijna standaard antwoord. Zelf heb ik daar ook een jaar aan meegedaan en ik ging aan de slag met schema’s om mijn tijd beter in te delen, lijstjes met wat ik wel en niet wilde doen het betreffende jaar. Dat heeft me absoluut goed gedaan, echter kwam ik er ook achter dat het niet de balans is, die ik zoek. ‘Gewoon schijt hebben aan..’ versus ‘meer compassie voor elkaar’, dat is 1 van de balansen die ik zoek.

Een andere balans die ik zoek, zit hem in het invullen van mijn dagelijkse leven. Veel mensen zijn op hun manier happy met het dagelijkse werk-eten-slapen-patroon, afgewisseld met een afspraakje hier en een fimpje daar en niet te vergeten de jaarlijkse vakantie. Voor mij persoonlijk is het dat gewoon niet helemaal. Mijn gevoel, mijn instinct, mijn ziel geeft mij aan dat ik meer met mijn leven moet en kan doen.

Ooit las ik de zin Mens zijn betekent twijfels hebben en toch je weg voortzetten. Geen idee meer wie dat geschreven heeft, maar ik moest er van de week ineens aan denken. Twijfels hebben; check. Nu mijn weg vinden.

4 thoughts on “Wispelturig versus balans 2

  1. Ik heb een aardige balans (ja, het is een jeukwoord) gevonden voor mezelf. Ik heb regelmatig schijt aan wat andere vinden, doe waar ik me lekker bij voel, en tóch ben ik een heel sociaal mens, doe ik veel voor anderen, ben geïnteresseerd. Maar mijn grenzen zijn heel duidelijk afgebakend. En daar is vind ik, niks mis mee. Want in the end gaat het om mijn eigen geluk. En als ik lekker in mijn vel zit, profiteren daar veel mensen van mee.

    Like

    • Daar is ook helemaal niks mis mee (excuses als ik jou het idee geef van wel) en die balans heb ik ook aardig onder de knie tegenwoordig. Echter leven we op de wereld met met meer mensen (en dieren en natuur) dan die in ons ‘eigen kleine wereldje dichtbij om ons heen’.
      Het gaat mij dan ook om de balans vinden tussen het in balans houden van mijn eigen kleine wereldje versus de drang iets meer te betekenen voor de grotere wereld om ons heen 😉

      Like

  2. Hoi patty ik deel je mening ,doen waar je zelf zin in hebt,,dat is het belangrijkste hoor,,soms lukt dat ook niet altijd,,dat maakt ik tenminste veel mee.,.je wil graag plannen maken en dan nog vald het als kaart stuk uit elkaar….door mijn medisch probleem.helaas .maak ook daar is mee te leven toch.we zullen wel moeten geniet van alles hoor .petty,,gr cees..

    Like

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

