Onschuldig, schuldig onschuldig, schuldig.

Op mijn manier probeer ik een steentje bij te dragen aan een rechtvaardigere wereld. Lees ik een bericht over kindermishandeling, dierenleed, een veel te lage straf voor een met ‘dna-bewezen’-crimineel, dan gaat dus het kruidje-roer-me-nietje in mij nogal stuiteren. De laatste tijd valt het me echter op, dat er ook steeds meer mensen ‘onder vuur komen te liggen’ en niet alleen beoordeeld worden, maar ook zonder pardon veroordeeld worden, zonder dat de tijd wordt genomen alle feiten te checken.

Zover ik weet, ben je nog altijd onschuldig, totdat schuld is bewezen. Hoewel ik zelf internet en inmiddels bijhorend social media geweldig vind, vind ik het ook een uiterst gevaarlijk communicatiemiddel. Een titel van een artikel in een nieuwsbericht kan volledig uit zijn verband gerukt worden, omdat er helaas mensen zijn, die niet de moeite nemen het hele bijhorende artikel te lezen.  Daarnaast lijken steeds meer mensen het internet ook wel zo handig te vinden om zelf (of aan te zetten tot) voor eigen rechter te gaan spelen.

Tegenwoordig ben je niet meer onschuldig tot onschuld is bewezen, maar bij voorbaat schuldig onschuldig.
Of zijn we zelfs dat tijdperk al voorbij en zijn we gewoon meteen schuldig?

 

One thought on “Onschuldig, schuldig onschuldig, schuldig.

  1. Voor mij is iemand nog altijd idd onschuldig tot bewezen…
    Ik schrik soms behoorlijk als ik de social media zie, met recht ‘gevaarlijk’ en ik hoop dat gezond verstand (ook met deze warmte) ons nog altijd niet in de steek laat!

    Like

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

