Geld maakt wél gelukkig !

Geboren in een gezin met bergen geld, of ergens in de rimboe waar geld geen rol speelt, dan zal geld je inderdaad niet gelukkig(er) maken. Echter elk ander menselijk wezen wordt gelukkig van geld. Elke maand als je bankrekening aangevuld wordt door je salaris of uitkering, voel je je immers weer even een stuk happier. Wanneer je toch nog geld genoeg blijkt te hebben voor dat leuke truitje, dat lang geplande uitstapje, de cd-die-je-gewoon-moet-hebben, een kadootje kan kopen voor een dierbare, dan gaat de zon toch net even harder schijnen. Willen we niet allemaal de staatsloterij winnen? Waarom? Geld maakt je dus wél gelukkig.

Ik kan me dan ook mateloos irriteren, wanneer iemand het tegendeel beweert. Waarom dan zo druk maken over de huidige economische crisis? Als geld niet gelukkig maakt, dan is het toch geen punt om even een stap terug te doen met zijn allen? De heilige boontjes die nooit eens teveel hebben uitgegeven, of geld hebben geleend, of geld hebben besteed aan iets wat ze achteraf gezien beter niet hadden kunnen doen; ik denk dat je ze in verhouding gezien op 1 hand kan tellen.

Kregen we jaren terug ineens de ‘balkenendenorm’. Toegegeven, er zijn mensen die belachelijk veel geld verdienen dat niet in verhouding staat tot wat ze uitvoeren. Echter de mensen die jarenlang keihard hebben gestudeerd, gewerkt, vrije tijd hebben geofferd, consessies hebben moeten doen m.b.t. sociaal leven, etc. en op die manier de ladder hebben beklommen naar een goed betaalde functie, die worden daar ook mee geraakt.

Vervolgens komt er een pippo de clown in de regering die statements maakt als ” 1983: De gemiddelde Nederlander heeft een vrouw die niet hoeft te werken, 2 kinderen, een leuke auto en de hypotheek van zijn huis heeft afbetaald. 2013: De gemiddelde Nederlander heeft nauwelijks te eten, zoekt een vrouw die nog werkt heeft, rijdt op een oude fiets, en woont in een veel te duur huis en kan de zorgverzekering niet meer betalen”.
Pardon?!?!  In 1983 voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en er in 2013 achter komen, dat je voor die eerste rang toch echt gezond verstand moet hebben, hard moet werken, discipline vergt en offers zal moeten brengen, lijkt mij een realistischere conclusie. Niet de schuld leggen bij de regering, die ook maar roeit met de riemen die ze hebben. Ja, je wel fink ergeren aan onnozele  uitspraken. Maar zeg nou eens écht eerlijk.

Is het de schuld van de regering inclusief die pippo de clown, als jij besluit op vakantie te gaan, tig keer per jaar buiten de deur gaat eten, regelmatig een kuuroord bezoekt, zonodig het nieuwste model mobieltje moet hebben, geen merkloze kleding wilt dragen en toch persé die dure laarzen koopt? Met als resultaat dat je eind van het jaar je energierekening niet kan betalen? Dat als je auto het begeeft, je geen reservepotje hebt opgebouwd?
Is het de schuld van de regering inclusief die pippo de clown, dat je geen overzicht hebt, waarin je precies kan zien wat er binnen komt en waar je het allemaal aan uitgeeft? Dat je door een programma als ‘even geen cent te makken’ erachter moet komen, dat je 11 verzekeringen hebt, waarvan er zeker 6 overbodig of gewoon drie-dubbel-dezelfde verzekering?( Ik zag 5 minuten van dat programma en echt; mijn mond viel wagenwijd open. Met alle respect; hoe dom kan je zijn?)
Is het de schuld van de regering inclusief die pippo de clown, dat je je te goed voelt om als nodig een baan beneden je studie-niveau aan te nemen? Desnoods te gaan poetsen, vakken te gaan vullen? Ik heb een lieve vriendin -met een werkende echtgenoot- die is gaan poetsen voor de extra luxe dingetjes in het leven. Chapeau!
Is het de schuld van de regering inclusief die pippo de clown, dat je onder het mom van ‘je kinderen moeten dan naar een nieuwe school en raken hun vriendjes kwijt’ niet verhuisd om een betere baan te kunnen krijgen. Ik ben zo vaak verhuisd met mijn moeder, later zelfstandig voor betere kansen in het leven. Goede vriendjes raak je niet kwijt en je kan weer nieuwe maken. In een tijd van social media en zelfs goedkope mobieltjes kan je kontakt houden met familie en vrienden. Hoe vaak zie je ze nu? Kan je echt niet overleven zonder mams die op de-kinderen-die-je-zelf-wilde past?

Als kind ben ik met 1 fles frisdank en 1 zak chips in het weekend en merkloze kleding opgegroeid. De goedkope karbonades kan ik nu niet meer door mijn keel krijgen, maar mijn moeder roeide met de riemen die ze had. In mijn kinderjaren herinner ik me 1 vakantie in Zeeland, in een klein carravantje met mijn moeder en broertje, schelpen en krabbetjes zoekend op het strand. Als laatste van mijn vriendinnetjes een kleurentv thuis hebben. In mijn tienerjaren mijn kamer moeten delen, vanwege ‘aangewaaide’ kinderen die onverwacht een thuis nodig hadden, mijn (stief)vader de helft van mijn studie terugbetaalt zodat mijn (pleeg/stief-) broers -en zus ook konden studeren. Door omstandigheden gegrepen en met een schuld uit een huwelijk komen en samen met mijn nieuwe partner-met studieschuld, zodat hij kon studeren- samen vechten voor een fijn leven. Ook wij hebben wel eens teveel geld uitgegeven, de gevolgen van een keuze verkeerd ingeschat. Dan ga je openstaande leningen eerst wegwerken, geen etentjes buiten de deur, geen vakantie en je rijdt langer met een oude bak door. Vervolgens getroffen worden door de inzakkende huizenmarkt, keihard blijven werken en bereid zijn te verhuizen, omdat je dan een beter betaalde baan kan krijgen. Offers brengen, huilen, depri voelen. Roeien met de riemen die je hebt, niemand anders dan jezelf ter verantwoording roepen.  Je super voelen, gelúkkig voelen, als het dan eindelijk vruchten begint af te werpen en je net als in je kindertijd 5 cent van je (zak)geld overhouden, zodat je van het volgende (zak)geld net ff wat meer te besteden hebt.

Geld is niet alleen makkelijk, geld is waar de wereld van nu op draait. We leven niet in de rimboe en de meeste zijn niet met bergen geld om zich heen geboren. Het wordt hóóg tijd de hand in eigen boezem te steken.

Het wordt hóóg tijd toe te geven, dat geld wél gelukkig maakt!

3 thoughts on “Geld maakt wél gelukkig !

  1. Ik denk dat het eraan ligt in welke situatie je zit. Als je je vaste lasten niet kan betalen, of geen boodschappen kan doen, dan maakt geld inderdaad gelukkig. Of eerder, geen geld maakt ongelukkig. Maar ik denk zodra je jezelf kan voorzien in je basis behoeften. Woning, eten, vrienden, dat geld je niet gelukkiger maakt.

    Zou ik een gelukkigere mens zijn als ik elke maand 200 euro meer op mijn rekening gestort krijg, ik weet wel zeker dat het antwoord bij mij nee is.

    Like

  2. Als ik wakker lig omdat we onze rekeningen niet kunnen betalen, of toen Vlam met zijn hernia maaaaanden lang geen geld binnenbracht, toen de belastingdienst onze auto op kwam halen, had ik gewild dat ik een miljoen op de bank had. Nu we het beter hebben, kan geld me gestolen worden. Ik heb het een periode in mijn leven heel erg goed gehad, qua geld. Maar het was ook mijn ongelukkigste tijd. In het grootste huis, was ik depressief. In dit huis, 3 hoog achter, ben ik gelukkiger dan ooit.

    Like

  3. Ben het met jullie eens. Ook ik heb te weinig én ‘alles’ gehad. Maar ook ik was bij dat laatste helemaal niet gelukkig (op z’n zachts gezegd) en dan kan het je allemaal gestolen worden…
    Hoeveel gelukkiger ik ooit ben geweest later in mijn eigen huurflatje, hardwerkend om weer een ‘normaal’ bestaan op te bouwen, genoeg te hebben voor mijn basisbehoeften, zelfs weer te kunnen sparen omdat het idd gewoon fijn is om de cdtje te kunnen kopen of iemand blij te kunnen maken een cadeautje, weer een fiets te kunnen kopen, gewoon omdat het kan, is dan ook bijna niet uit te leggen!
    Weer gewoon het jezelf toelaten ook te mogen genieten van geld, omdat het het leven soms wel degelijk ook net een stukje ‘makkelijker’ maakt… en daar is niets mis mee (en daar heeft de hoeveelheid idd zeker niet mee te maken :-))

    Like

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

