Genieten dus ook van geld.

Uiteenlopende reacties heb ik op mijn vorige post ontvangen. Met een nichtje ben ik nog in ’emaildebat’, met name over mijn voorbeelden, waarin ik beargumenteer, waarom je in die gevallen toch echt ook naar jezelf moet kijken. Ze had het gevoel gekregen, dat ik alles bij de mensen zelf leg en de regering nergens verantwoordelijk voor houd. Natuurlijk maakt de regering ook fouten, soms zelfs enorme fouten. Echter fouten kunnen rechtgezet worden (helaas kost dat vaak ook weer bergen geld), de regering bestaat uit mensen en ga er maar aan staan; ruim 17 miljoen mensen tevreden zien te houden. We zijn het inmiddels eens, dat haar generatie, mijn generatie en die na ons én de regering vaak de verkeerde prioriteiten stellen. De regering kan er echter heel vaak niets aan doen, wanneer mensen zelf verkeerde keuzes maken.

Hoe lezers hebben concluderen, dat ik het ‘bezitten van véél geld’ koppel aan ‘gelukkig zijn’? Nogmaals: Geboren in een gezin met bergen geld, of ergens in de rimboe waar geld geen rol speelt, dan zal geld je inderdaad niet gelukkig(er) maken. Immers, dan weet je niet wat het is om zonder geld te moeten leven, of je weet niet eens dat er zoiets als geld bestaat. Maar! Ja, maar 🙂

Gisteren moest ik onverwacht met onze Nikki (Hollandse Herder van ruim 11 jaar) naar de dierenarts. Nikki heeft begin dit jaar een zware operatie moeten ondergaan, om haar milt met enorme gesprongen tumor te verwijderen. Gelukkig hadden we het geld voor die operatie, omdat we sinds we overgingen tot het in ons gezin opnemen van dieren, daar geld voor opzij zetten. Gelukkig had ik dus nu ook weer het geld, om een plots ontstane dikke bult aan de zijkant van haar buik te laten onderzoeken. Hoe gelukkig waren we na afloop van het onderzoek, dat het om een vetbult gaat en niet weer een tumor. Niet vaak dat ik met zo’n gelukkig gevoel een rekening betaal. Enorm geniet ik later op de avond, wanneer ik onze Nikki heerlijk zie dromen. Op déze manier koppel ik geld aan geluk, geniet ik van geld; geld maakt gelukkig!

Wanneer je s’avonds op de bank zit – in een kleine of grote woning – met je dierbaren naast je, kan je je heel gelukkig voelen. Dat je ook het geld hebt om de verwarming aan te zetten en nog luxer een wijntje te drinken kijkend naar een of ander spelletjesprogramma samen genietend met die dierbaren, draagt toch ook bij aan dat geluk. Dus… 😉

Zo kan ik natuurlijk legio voorbeelden opsommen. Een van de reakties die mij vooral raakte; jezelf weer toelaten te mogen genieten van geld.
Dat kan alleen als je beseft, dat geld niet aan de bomen groeit, dat niet je ouders werken voor jouw geld, dat je daar zelf hard voor moet knokken, dat het bezitten van geld niet vanzelfsprekend is, dat hogere salarissen bij hogere functies óók een drijfveer is (zou het in ieder geval moeten zijn; anders gaan we toch allemaal thuiszitten met een uitkering?), dat de wereld waar wíj in leven om geld draait.

Genieten van geld lijkt ondertussen een taboe geworden, een verboden iets. Ik kan je vertellen, dat ik geniet van het geld waarmee ik de internetverbinding bekostig, mijn laptop heb betaald, zodat ik nu dit blog weer kan schrijven. Van schrijven word ik gelukkig. Dankzij geld kan ik meer mensen tegelijk bereiken, wat mij nog gelukkiger maakt.

Genieten dus!
Dus ook van geld 😉

6 thoughts on “Genieten dus ook van geld.

  1. Net beide blogs gelezen. Heel waar allemaal. Ik hang het motto aan: geld maakt niet gelukkig maar het maakt het wel makkelijker. Ik ben altijd van de middenmoot geweest. Ik geniet ervan om dingen goedkoop te kunnen kopen in de uitverkoop of een goede deal te sluiten. Ik ga naar de Lidl en Boni maar ook wel eens naar de Appie of de C1000. Gewoon normaal dus, op dezelfde manier zoals mijn ouders het altijd hebben gedaan. Heb respect voor het leven dat je weer hebt opgebouwd. Ook jij mag genieten. X

    Like

  2. …kan niet reageren onder Jourdy z’n verjaardag, dus dan maar even hier 🙂 Hoop dat je nog heel lang van hem mag genieten hoor en wens je een mooie dag!

    Like

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

