Zonder oordeel

De afgelopen weken lieten wij mensen weer eens goed ons nare trekje -oordelen- zien en misschien wel erger; veroordelen. Is het je ook opgevallen? Het kan je toch eigenlijk niet ontgaan zijn. Het was immers op het nieuws, op facebook en allerlei ander social media te vinden. Juist ja. De Ice Bucket Challenge. Er waren mensen die alleen de challenge deden, er waren mensen die meededen aan het gekoppelde project t.b.v. de ALS Foundation for Life of in Nederland de Stichting ALS en dus aandacht vroegen en/of doneerden aan de stichting(en).

Ook dit wezentje werd uitgedaagd. Ieks. Eigenlijk houd ik niet van dit soort acties. Daarnaast weet ik, dat er ook mensen met een vreselijke ziekte zijn die helemaal niet van dit soort aandacht gediend zijn. Hm. Na een avond erover nagedacht te hebben en nog een nachtje erover te slapen, besloot ik de uitdaging aan te gaan. Nadat ik eerst eens ging uitzoeken, waar deze uitdaging eigenlijk vandaan kwam. Uiteindelijk kwam ik op een pagina terecht – met o.a. een korte uitleg over de ziekte ALS-  waarop een filmpje staat van de persoon die de Challenge is gestart. Het filmpje duurt zeven minuten. Ik werd er helemaal stil van.

Wat is nu in wezen het verschil met de collectant aan de deur of de telefonische enquete, de bombastische tv-programma’s t.b.v. een goed doel, de loterijen gekoppeld aan goede doelen, etc. ? Ook eigenlijk allemaal best irritant toch? En hee! Ik bepaal zelf wel wanneer en OF ik doneer. Ondanks dat het mijn manneke en mij – na jarenlang hard werken en veel opofferen – het financieel stukke beter vergaat, zullen ook wij een keuze moeten maken in het wel of niet doneren.

Voor de persoon die mij nomineerde, is het echter blijkbaar al belangrijk om op deze manier extra aandacht te vragen voor deze letterlijk slopende ziekte. Voor de persoon uit genoemde filmpje zelfs van levensbelang. Wie ben ik dan, om te zeggen ‘daar doe ik niet aan mee’ ? Om niet alleen gewoon erover te oordelen, maar zoals heel veel mensen het blijkbaar nodig vonden en vinden het hele project te veroordelen? Onze financiële bijdrage gaat ook dit jaar naar een ander doel, maar ik ben de uitdaging wel aangegaan om op een ludieke manier aandacht te vragen voor ALS. Met volle overtuiging. Eenmalig. Zonder oordeel.

Aandacht voor ALS

 

 

 

ps; “liken” mag, maar (ver-)oordelen dit keer dus eens niet, vandaar dat de reactiemogelijkheid is uitgezet 😉

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

