Hoop, liefde, vrede ?

Vanmorgen liep ik met de honden het dal in en zag bij de bushalte een meneer staan. Goed verzorgd met een grote rugzak achterop. Hij probeerde een lift te regelen, maar alle auto’s die langsreden, negeerden hem. Vervolgens kwam de bus en de man besloot in te stappen. Eigenlijk is het toch best jammer, dat het reizen door te liften steeds lastiger wordt. De duim omhoog is een universeel begrepen gebaar, maar is helaas niet meer gekoppeld aan de simpele wens van iemand, om meegenomen te worden naar zijn volgende stopplaats.

De wereld is veranderd.

Iemand zei tegen me ‘je kan niet de zorgen van de hele wereld op je schouders nemen’. Hoe kan je als wereldburger je níét zorgen maken? In tijden dat er op alle vlakken crisis is; economische crisis, vliegtuigen die worden neergehaald, kinderen die worden misbruikt, dieren die worden mishandeld, culturen die niet worden begrepen, oorlogen die al jaren en jaren doorgaan, etc, helaas…etc, etc, etc. Ik lig er s’nachts (nog) niet wakker van, maar er zijn dagen dat ik het me extra realiseer.

De wereld is veranderd.

Was het eerder vanzelfsprekend om even met je eenzame oudere buurvrouw te praten, hebben we nu geen tijd meer, want je moet dit en je moet dat. Iemand met een paar boodschapjes voor laten gaan bij de kassa, geen denken aan! Je staat immers zelfs al 2 hele minuten te wachten. Je koopt liever ‘n biertje meer in die gezellige kroeg, dan 2 euro aan een boekje besteden voor een kind zonder boek. Je zorgen maken over wat er in de wereld gebeurd? Nee zeg, heb al genoeg rompslomp op mijn eigen bordje. We sluiten ons liever af voor de wereld om ons heen.

De wereld is veranderd.

We maken steeds minder tijd voor elkaar. We gaan steeds vaker uit van het slechte in de ander, i.p.v. ons te verdiepen in waarom iemand handelt zoals die handelt. Accepteren dat niet iedereen hetzelfde denkt, omdat wij mensen nu eenmaal zo in elkaar zitten is niet eenvoudig. Elkaars hoofden afhakken en elkaar platbombarderen, elkaars leefgebied claimen, want je verplaatsen in de ander zijn kronkels, zijn eeuwenoude cultuur, zijn normen en waarden…Dat wordt immers te ingewikkeld hoor, mevrouw de naïeve idealist.

De wereld is veranderd.

Deze idealist is helaas best cynisch geworden. Ik begrijp, dat als we teruggrijpen naar Middeleeuwse praktijken het niet meer goed komt met de wereld. Dat de betekenis ‘what comes around, goes around’ steeds meer staat voor een negatieve actie.
Ik realiseer me daarnaast steeds vaker, dat ook ik minder open sta voor de kronkels van anderen. Dat ook ik steeds minder vaak bereid ben mijn principes opzij te zetten, voor die van een ander. Dat ik te vaak begin te zeggen ‘laten we het eens zijn, dat we het oneens zijn’, omdat het me teveel tijd en energie kost om een ander het belang van wat dan ook in te laten zien.

De wereld is veranderd.
Ik ben veranderd.

Zit ergens nog dat kleine meisje in mij, dat zich altijd zorgen maakte om een ander? Probeerde de vrede te bewaren om zich heen? Dat meisje heeft de wereld zien veranderen. De verandering in haarzelf gevoeld. Wordt verteld dat ze niet de zorgen van de hele wereld op haar schouders moet nemen. Ziet dat de duim omhoog zijn simpele betekenis heeft verloren. Dat meisje, maar ook de vrouw die ik vandaag ben, vraagt zich nu af:

Hoe lang zal het duren voordat het anker niet meer voor hoop staat, het hart niet meer voor liefde, de duif niet meer voor vrede?

3 thoughts on “Hoop, liefde, vrede ?

  1. Ik snap je zorgen, maar eerlijk gezegd zie ik nog steeds lichtpunten, mensen die er voor elkaar zijn, liefde. Heeft niet elke periode in de geschiedenis zijn oorlogen en haat?

    Om niet zo “in de put” te raken als jij, kijk ik al jaren het nieuws niet meer. Ik lees alleen kranten en ben heel selectief. Elke dag de Gaza strook, Syrië etc, kan ik helemaal niet aan…

    Like

  2. Ook ik snap je zorgen, en de wereld(mensen) kunnen we niet veranderen…
    Gelukkig zie ik nog iedere dag het Anker, het Hart maar ook zeker de Duif, al is het soms nog zo klein…. Ik ben er dan ook van overtuigd dat die ons èn onze geschiedenis zeker zullen overleven en daar houd ik me aan vast 🙂 xx

    Like

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

