Elkaar mens laten zijn

Gisteren had ik weer eens een ‘ah-moment’, dat besefte ik eigenlijk vandaag onder de douche. Onder de douche kom ik tot rust en blijkbaar mijn kronkels dan ook even. Veel mensen vinden het moeilijk om hun verantwoordelijkheid te nemen. Erkennen dat je fout was of bent; het is nog moeilijker.

Zo zouden in mijn ogen ‘de Russen’ gewoon moeten meewerken aan het tribunaal. Ik ga er namelijk helemaal niet zomaar van uit, dat ze betrokken waren bij het neerhalen van het vliegtuig. Echter vind ik wel, dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen als mens. Als mens wil je gewoon uitzoeken, wie verantwoordelijk was voor die fatale fout. Wie verantwoordelijk was voor al dat leed.

Als uiteindelijk de betrokken personen  gevonden worden – een grote als, want of dat ooit nog gaat lukken? -, zullen dezen hun verantwoordelijkheid moeten nemen en erkennen, dat ze een gruwelijke misdaad hebben begaan. Het is dan aan de – in dit geval nabestaanden – slachtoffers, of ze het kunnen vergeven.

Vergeven, nog zo’n moeilijke kwestie. Vergeten zal zeker niet lukken. Echter is vergeven gewoon onmogelijk als een persoon zijn/haar verantwoordelijkheid niet neemt en vervolgens niet erkent dat hij/zij fout was of is.

Zelfs als de verantwoordelijkheid wordt genomen, de erkenning wordt uitgesproken, kan vergeven moeilijk blijven. De fout was te gruwelijk, of te kwetsend. Het kan ook gaan om kleine fouten, maar teveel achter elkaar gemaakt.

Volgens mij blijft dan alleen nog maar de mogelijkheid over, dat je de persoon in kwestie -diegene die de fout maakte- vergeeft, omdat deze een mens is. Een mens, die het moeilijk vind zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen, fout(en) te erkennen.

Vergeten kan een mens niet, in ieder geval niet als het om fouten gaat. Niet alle fouten zijn te vergeven, echter misschien wel je mede-mens vergeven dat hij/zij net als jou een mens is? Een mens die zelf immers ook fouten maakt, die het ook niet altijd lukt zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen, te erkennen dat hij/zij fout zat of is.

Daarvoor hoef je immers niet elkaars leven te delen, om de ander mens te laten zijn 😉

16 thoughts on “Elkaar mens laten zijn

  1. Mooi geschreven stukje, zet aan tot nadenken.
    Belangrijjke kwestie. Ingewikkeld ook. Vergeven is zonder meer makkelijker als de ander toegeeft, dat hij fout was. Maar vaak zal hij dat niet toegeven. Hij vindt gewoon niet dat hij fout was. Moet je dan blijven rondlopen met gevoelens van wrok? Daar heb je alleen jezelf maar mee. Mijn motto is daarom: vergeven doe je voor jezelf. Om niet te hoeven blijven hangen in nare herinneringen. Om weer verder te kunnen. Ik vergeef wat af 😉
    Maar vergeten, nee, dat lijkt me niet slim. Ik onthoud wat er gebeurd is, maar op een beperkte manier.

    Liked by 1 person

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

