Alaaf! Alaaf ! Alaaf !

Inmiddels is Carnaval officieel voorbij en pleitte ik zo’n week geleden voor Alove! Alove! Alove! in plaats van Alaaf! Alaaf! Alaaf! Dit kruidje-roer-me-nietje komt daar op terug, ook al neemt ze zelf al jaren niet meer deel aan dit feest.

Hoe sneu vond ik het toch, dat het weer en met name de wind roet in het eten gooide voor menig optocht. Maandenlang zijn mensen keihard aan het werk geweest om een mooi thema te bedenken, pakjes te naaien, carnavalswagens te bouwen en dan is het eindelijk zo ver; de dag van de optocht. Samen met je groep en andere carnavalsgekken (en dit schrijf ik met liefde) en hun praalwagens door de straten van je stad, of dorp trekken.
Jong en oud, groot en klein en tegenwoordig doet je geloof er ook niet meer toe samen genieten van deze drie doldwaze Carnavalsdagen. Deelnemend aan de optocht (en), kijkend er naar, met zijn allen samen dansend op de varia aan Carnavalsdeuntjes, aansluitend de caféetjes opzoeken en daar verder feesten.

Natuurlijk mag het van mij qua alcoholgebruik allemaal wel wat minder en is niet altijd iedereen even vriendelijk en komt regelmatig het nare van de mens naar boven. Dat is tegenwoordig bij elk groot evenement vaker blijkbaar de standaard 😦

Wat me echter nog meer verdriet deed, was op internet allerlei berichtjes en filmpjes tegen te komen van mensen die niks van Carnaval begrijpen. Carnaval niet begrijpen: Dat kan, dat mag. Zoals een van mijn lieve dierbare volgsters reageerde; “ieder zijn ding”.
Een filmpje, waarin Carnavalliefhebbers als infantiel (kinderlijk) worden afgedaan. Een bericht; “het tijd wordt dat dit milieu zich met serieuze zaken gaat bezig houden”. Daar word ik niet alleen verdrietig van, daar word ik ook boos! om.

We zijn in Nederland toch zo tolerant (ja ja, ik woon in Duitsland tegenwoordig, maar ik ben en blijf Nederlandse en volg dus op de voet, wat in het kikkerlandje gebeurd) ? De gastarbeiders, de Marokkanen, de Turken, de Antilianen, de Joden werkend bij banken, de Surinamers, de Indo’s, de Marokkanen weer, de homo’s, de Islamieten, de Moslims, de vluchtelinen en dan nu ook de Carnavalisten.

Men begrijpt het niet. Het kan dan de mens zijn, het geloof, de cultuur, whatever…. Men begrijpt het niet. Het is dan natuurlijk veel makkelijker het af te kraken, de spot er mee te drijven, dan je in de mens, het geloof, de cultuur, whatever je niet begrijpt achter het het te verdiepen. Blijkbaar.

Zucht.

Het woord Alaaf ! heeft oorsponkelijk een andere betekenis (zoek het ff lekker zelf op he 😉 ), maar kan absoluut ook verbonden worden met liefde. Liefde voor Carnaval, liefde voor mede-Carnavalisten, liefde voor mensen die niks met Carnaval hebben en toch komen kijken en meevieren… Alove ! is helemaal niet nodig, realiseerde ik me !
Helaas ben ik door een kaakontsteking en (inmiddels verwijderde) abces geveld, anders stond ik dit weekend vooraan bij een van de optochten, die alsnog worden gelopen in diverse gemeentes. Ook al vier ik normaliter geen Carnaval meer, gewoon alleen al om mijn steun te betuigen aan de mensen die met hart en ziel, met liefde deze elke keer weer prachtige optochten realiseren.

In gedachten zal ik er zeker bij zijn, uit volle borst roepend:

ALAAF ! ALAAF ! ALAAF !

8 thoughts on “Alaaf! Alaaf ! Alaaf !

  1. Ik snap je boosheid… intolerantie ten opzichte van wie of wat dan ook is zo verwerpelijk… maar ik hou het toch bij jouw ‘Alove’ hoor…. 😉 (En beterschap! Niet fijn, kaakontsteking!)

    Liked by 2 people

  2. Er zijn heel veel dingen die ik niet begrijp. Carnaval hoort in dat lange, lange rijtje thuis. Ondertussen wens ik natuurlijk aan iedereen die ervoor kiest om het te vieren, veel plezier.
    Wat naar, die kaakontsteking. Beterschap!

    Liked by 1 person

  3. owh meid, wat naar, die ontsteking. Hoop dat je snel weer opknapt. Ook ik snap heel veel niet… en dat is helemaal oké, maar we hebben inderdaad nog veel te leren als er nog steeds mensen zijn die niet snappen dát het oké is, als je niet alles snapt, dus ik snap je helemaal :-).
    Dikke knuffel van hier xx

    Liked by 1 person

    • Inmiddels weer een stuk beter gelukkig. Nog niet verstandig om in dit weer ( zo sneu weer) een optocht te gaan bekijken, dus ga ik dalijk maar een paar winkels bij een meubelboulevard leegroven 😉
      Zo fijn altijd dat wij elkaar altijd snappen 😉 ThanX lief mens!

      Like

  4. Wij hebben carnaval wederom grotendeels aan ons voorbij laten gaan. Maar hebben wel meegeleefd met de carnavalisten die hard hebben gewerkt om met de optochten mee te lopen die helaas niet door konden gaan vanwege het slechte weer. Maar hier bij ons in het dorp hebben ze gelukkig de optocht alsnog door laten gaan afgelopen zondag. Ik hoop af en toe wel dat de mensen af toe nog eens goed nadenken over waarom carnaval eigenlijk echt ontstaan is in plaats van alleen maar drinken en lol trappen …
    Wist niet dat je nog steeds last had van die ontsteking. Heel veel sterkte en beterschap van onze kant. We hopen dat het snel overgaat en je snel opknapt!!!

    Liked by 1 person

Always open to thoughts, opinions, suggestions from my neighbors on this globe!

